Tekst geeft inhoud aan je website

Veel mensen zien in tekst een woordenstroom die ze eenvoudig zelf kunnen beteugelen. Begrijpelijk; tekstschrijven is weliswaar een vak, maar het is zeker geen hogere wiskunde. Ondernemers met weinig middelen of die klein beginnen kiezen er daarom vaak voor om de copywriting in eigen hand te houden. Maar dat lees je terug, niet alleen in de content, maar ook in de prestatie van een website.

De gemiddelde websitebezoeker leest slechts de eerste paar regels van een tekst. Daarna is de aandacht verslapt - of juist gewekt. Dat laatste willen we! Maar met alleen een paar goede binnenkomers ben je er nog niet. Wil je slagen met je website? Bedenk dan wat er allemaal op het bordje komt van de tekstschrijver.

Goede tekst vult

Een goede website is altijd lekker gevuld. Een bezoeker waant zich in een deskundige omgeving wanneer hij op een website landt waar behalve een duidelijke boodschap of omschrijving van diensten ook voldoende ondersteunende pagina's met informatie aanwezig zijn. Een kenniscentrum of informatieportaal doet wonderen, niet alleen voor je aanzien, maar ook voor je vindbaarheid. Google houdt erg van websites waar veel vlees aan zit. Lappen tekst dus, maar wel gebruiksvriendelijke tekst, logisch opgebouwd, met de juiste zoekwoorden.

Goede tekst spreekt de juiste woorden

Het moet in één oogopslag helder zijn: hier zit ik goed voor een copywriter. Maar is de website wel logisch genoeg? Voor welke diensten kan ik hier precies terecht? En hoe leg ik contact? Een goede tekst heeft een doel (producten verkopen, klanten genereren, doorverwijzen). Dat is de missie van de eigenaar, maar intussen moet de bezoeker het idee hebben dat deze website er is om hèm te bedienen. Dat hij snel, makkelijk en voordelig kan krijgen waar hij voor gekomen is.

Goede tekst zingt de juiste toon

'Pak hier je tweede kopje koffie'. Niemand, geen doodnormale huisvader, BN-er of rijke gepensioneerde zal zich onheus bejegend voelen door het 'je' in deze mededeling van de Ikea. Een voorbeeld van hoe je de juiste toon tegen de juiste doelgroep aanslaat. In dit geval een toegankelijke, frisse en familiaire manier van praten tegen een hele, hele grote doelgroep. Het klinkt anders wanneer je een nieuwsbrief voor Dela of een websitetekst voor de Veronicagids schrijft. Je bewust zijn van wie en hoe je diegene aanspreekt is een vak apart.

Goede tekst is objectief

Hoe overtuigd je ook van je product moge zijn, je lezer denkt daar anders over wanneer je dat te hard roept. "Dit is echt de beste methode van trainen!" klinkt feitelijk nogal aanmatigend wanneer je als bezoeker op zo'n tekst landt. Tekst moet vrij van emotie zijn want je doelgroep kan die emotie pas delen wanneer het product in huis is. Het aantal ondernemers dat in de val trapt van teveel aanprijzen is erg groot. In een enkel geval werkt het. "Toppertje" boekt soms onverwacht succesvolle resultaten - maar enkel in combinatie met een lelijke website en dumpprijzen.

Goede tekst gaat op een doel af

De juiste tekst grijpt de aandacht en houdt die vast. Hoe je tekst ook uitsmeert over een brief of over een website: vroeg of laat moet de lezer dusdanig enthousiast worden dat hij besluit contact op te nemen of z'n winkelmandje te vullen. Er bestaan succesformules voor websitecopy en webshopcopy, voor brieven en voor flyers. Of die formules altijd tot succes leiden valt te bezien, maar het loont om het de lezer zo gemakkelijk mogelijk te maken zodat hij uiteindelijk op zijn (of eigenlijk, jouw) doel afstevent. En dat doel is: een nieuwe klant/opdracht/bestelling.

Meer weten over de zin van copywriting?
Bel of mail voor een kennismaking!